نوع پایان بندی بازی‌های ویدیویی یکی از مهمترین جنبه‌های Ù…ØØµÙˆÙ„ نهایی است. تصور کنید گیمرهایی Ú©Ù‡ یک بازی طولانی 20 ساعته را انجام داده‌اند، برای اینکه از تجربه Ú©Ù„ÛŒ راضی باشند، تا Ú†Ù‡ ØØ¯ نیاز دارند با یک پایان‌بندی خوب Ùˆ باشکوه یا شوکه‌کننده روبرو شوند. شاید به همین دلیل است Ú©Ù‡ بازی‌هایی با پایان‌های چندگانه یک قمار بزرگ از طر٠سازندگان هستند. در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ گاها بازی‌هایی با پایان چند گانه، اغلب مسیرهای نسبتا مشخصی را پیش روی مخاطب می‌گذارند Ú©Ù‡ به بهترین پایان ممکن منتهی شود، گاهی اوقات اما اینطور نیست. برخی از بازی‌ها نیز هستند Ú©Ù‡ برای رسیدن به بهترین پایان ممکن، مخاطب مسیر پیچیده‌ای را پیش روی خود دارد. گاهی نیز پایان‌بندی یک اثر در ØØ¯ Ùˆ اندازه‌هایی Ú©Ù‡ مخاطب انتظار دارد ظاهر نمی‌شود Ùˆ تجربه خوب Ú©Ù„ÛŒ آن را به ورطه نابودی می‌کشد. تنها تصور کنید Ú©Ù‡ چند دقیقه پایانی ناامیدکننده Mass Effect 3 چگونه کام مخاطبان این ÙØ±Ø§Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² Ø§ÙØ³Ø§Ù†Ù‡â€ŒØ§ÛŒ را به تلخی کشاند.
اما دسته‌ای دیگر از بازی‌ها هستند Ú©Ù‡ خالق بازی یک پایان بسیار مضØÚ© Ùˆ غیرقابل تصور را در جایی از بازی پنهان کرده Ú©Ù‡ می‌تواند به سادگی بازیکن را با ÛŒØ§ÙØªÙ† آن دیوانه کند. امروز قصد داریم تا 10 مورد از دیوانه‌وارترین پایان‌های مخÙÛŒ بازی‌های ویدئویی را با هم مرور کنیم. برای جلوگیری از اسپویل شدن عناوینی Ú©Ù‡ ممکن است بخواهید آن‌ها را تمام کنید، اندینگ هر بازی را زیر ویدیو لیست بندی کردیم.
برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید
Far Cry 4 .10
چهارمین نسخه از سری Far Cry با بازخوردهای مثبتی روبرو شد. یکی از دلایل این ارزیابی، آنتاگونیست بازی، Pagan Min بود. این کارکتر به دلیل پرداخت، شخصیت غیرقابل پیش بینی Ùˆ توانایی در جلب توجه بازیکن، با ØØ¶ÙˆØ± در هر سکانس مورد ØªØØ³ÛŒÙ† قرار Ù…ÛŒâ€ŒÚ¯Ø±ÙØª. همانطور Ú©Ù‡ مشخص است، اگر تنها از دستورالعمل‌های دیوانه‌واری Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنید، می‌توان تا ØØ¯ امکان بازی را کوتاه کرد.
در شروع بازی، Pagan Min شخصیت شما یعنی Ajay Ghale را به قلعه خود دعوت می‌کند، جایی Ú©Ù‡ او از شما پذیرایی می‌کند. پس از چند صØÙ†Ù‡ØŒ مودبانه از شما می‌خواهد در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ به کارهایش رسیدگی می‌کند، چند Ù„ØØ¸Ù‡â€ŒØ§ÛŒ را مهمان‌اش باشید Ùˆ بنشینید. اگر تصمیم بگیرید تنها ØØ¯ÙˆØ¯ 15 دقیقه صبر کنید، Pagan Min در واقع برمی‌گردد، به شما Ú©Ù…Ú© می‌کند خاکستر مادرتان را در Ù…ØÙ„ مورد نظر پخش کنید Ùˆ به شما اجازه می‌دهد در تلاش برای سلطه به او بپیوندید. به همین سادگی، بازی در همان ساعت ابتدایی به پایان می‌رسد.
Metal Gear Solid .9
اگر در صØÙ†Ù‡ شکنجه نسخه اول سری بازی‌های Metal Gear Solid با کمال میل تصمیم به تسلیم شدن بگیرید، شایسته Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª یک سکانس پایانی Ùوق‌العاده Ø§ÙØ³Ø±Ø¯Ù‡â€ŒÚ©Ù†Ù†Ø¯Ù‡ هستید. به هر ØØ§Ù„ØŒ در طول صØÙ†Ù‡ شکنجه، اگر تا ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ کنجکاو شده Ùˆ تصمیم بر تسلیم شدن بگیرید، آماده باشید Ú©Ù‡ با یک سکانس Ø§ØØ³Ø§Ø³ÛŒ هیدئو کوجیما خالق ÙØ±Ø§Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² از شما پذیرایی کند.
به این Ø´Ú©Ù„ Ú©Ù‡ Snake با تسلیم شدن Meryl Ùˆ ÙØ±Ø§Ø± از این درد Ø·Ø§Ù‚Øªâ€ŒÙØ±Ø³Ø§ØŒ او را به سرنوشتی ÙˆØØ´ØªÙ†Ø§Ú© Ù…ØÚ©ÙˆÙ… کرده است. قهرمان داستان شاهد بدن بی‌جان Meryl خواهد بود Ú©Ù‡ با ØØ¶ÙˆØ± هنرمندانه دیوید هیتر به عنوان صداپیشه، Snake یک مونولوگ دلخراش در مورد ضع٠خود Ùˆ اینکه چقدر برای یکی از نزدیکانش این ضع٠هزینه داشته، Ø§ØØ³Ø§Ø³Ø§ØªØªØ§Ù† را به درد می‌آرود. به طور Ú©Ù„ÛŒ این بخش می‌تواند آنقدر Ø§ØØ³Ø§Ø³ گناه در شما ایجاد کند Ú©Ù‡ بخواهید دوباره مینی گیم شکنجه را از ابتدا انجام داده Ùˆ پایان اصلی بازی را ببنید.
Fallout .8
نسخه اصلی Fallout یکی از بهترین بازی های RPG ایزومتریک است Ú©Ù‡ تا کنون ساخته شده. Ù…ØÛŒØ· Ùˆ Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ± Ù…Ù†ØØµØ±Ø¨Ù‡â€ŒÙرد بازی تا آن زمان در هیچ رسانه دیگری همتا نداشت Ùˆ ÙØ¶Ø§ÛŒ پسا آخرالزمانی بازی هنوز هم یکی از بزرگترین جذابیت‌های آن پس از گذشت سال‌هاست.
در پایان Fallout زمانی Ú©Ù‡ overseerØŒ مسئول تمام عملیات‌های پناهگاه از خدمات شما تشکر کرده ولی با این وجود شما را تبعید می‌کند. در این Ù„ØØ¸Ù‡ دو انتخاب دارید یا می‌توانید به او اجازه دهید Ú©Ù‡ برود… یا اگر توانایی Bloody Mess را به دست آورده باشید، یا از نظر شهرت یک ÙØ±Ø¯ بدنام در دنیای Fallout Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شوید  یا یکی از ویژگی‌های Berserker یا Childkiller را داشته باشید، می‌توانید Ùورا از پشت به او شلیک کرده Ùˆ یک سکانس خونین تمام عیار را رقم بزنید.
Shadow Complex .7
به جرات می‌توان Shadow Complex ساخته اپیک گیمز را یک Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ر عالی 2.5 بعدی با مکانیک تیراندازی معرÙÛŒ کرد. این بازی در زمان عرضه تعداد قابل توجهی نقد مثبت Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª کرد Ùˆ تنها با قیمت 15 دلار روی شبکه ایکس باکس لایو منتشر شد. بازی زمانی شروع می‌شود Ú©Ù‡ نامزد Jason Fleming ØŒ دزدیده شده Ùˆ با هلیکوپتری در ØØ§Ù„ انتقال است. داستان به همین سادگی آغاز می‌شود Ùˆ ادامه پیدا می‌کند.
البته، اگر تعهد به رابطه و تلاش برای نجات نامزدتان چیز مهمی نیست، می توانید به سادگی تمام راه را به جیپ خود برگردید و سرنوشت نامزد جیسن را به دست تقدیر بسپارید. پایانی که با دیالوگ جیسن که در دریا ماهی‌های زیادی وجود داره کاملا هم‌خوانی دارد.
Singularity .6
منتشر شده توسط اکتیویژن، عنوانSingularity  یک Ùلش بک به دوران Half Life بود آن هم در عصر شوترهای نظامی اول شخص سینمایی بود Ú©Ù‡ بازار را قبضه کرده بودند.  با داشتن یک مکانیک بسیار شسته Ùˆ Ø±ÙØªÙ‡ امکان Ø³ÙØ± در زمان، Singularity  موÙÙ‚ شد داستان بسیار جذابی را روایت کند Ú©Ù‡ چندین جدول زمانی را در بر Ù…ÛŒâ€ŒÚ¯Ø±ÙØª. در پایان بازی اما، این انتخاب به شما داده می‌شود Ú©Ù‡ یا به مرد بدی Ú©Ù‡ جهان را تسخیر کرده است یا به مرد خوبی Ú©Ù‡ دستگاه Ø³ÙØ± در زمان را ساخته است، شلیک کنید
با این ØØ§Ù„ØŒ گزینه سومی نیز وجود دارد Ú©Ù‡ در آن همزمان می‌توان به هر دو Ù†ÙØ± شلیک کرد. در این پایان خاص، به دلیل اعمال نسبتا غیرقابل ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø´Ù…Ø§ØŒ جهان دچار هرج Ùˆ مرج می‌شود Ùˆ پس از مدتی، کارکتر شما کنترل دنیا را با روشی دیکتاتوری Ùˆ قدرت‌های خداگونه ØªØØª کنترل خود در می‌آورد.
Hotline Miami .5
یک بازی خونین Ùˆ با اکشن‌های سریع، Hotline Miami با گیم پلی چالش برانگیزی است Ú©Ù‡ بر واکنش‌های سریع Ùˆ تÙکر ØØ³Ø§Ø¨ شده برای عبور از تمام Ø³Ø·ÙˆØ Ø¨Ø§Ø²ÛŒ تاکید دارد. در هر مرØÙ„ه، قطعات پازلی جای Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ú©Ù‡ می‌توان آن‌ها را در گوشه Ùˆ کنار بازی ÛŒØ§ÙØª. با به دست آوردن همه این قطعات، پایان مخÙÛŒ بازی در دسترس قرار می‌گیرد Ú©Ù‡ تمام رمز Ùˆ راز آن را بر ملا می‌کند.  Hotline Miami نه تنها گیم پلی مهیجی داشت بلکه داستانی پر رمز Ùˆ راز را روایت می‌کرد اما تا به ØØ§Ù„ Ùکر کردید مغز متÙکر Ú©Ù„ Ø§ØªÙØ§Ù‚ات بازی دو سرایدار بودند ØŸ
پس از این پایان متوجه می‌شوید Ú©Ù‡ ظاهرا وقایع بازی عمدتا توسط دو سرایدار کنترل می‌شد، Ú©Ù‡ مردم را برای کشتن گانگسترهای روسی دستکاری می‌کردند در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ مکررا تکرار می‌کردند Ú©Ù‡ شکست خوردن برای آن‌ها تعری٠نشده. این پایان مناسب عاشقان Hotline Miami است Ú©Ù‡ دوست دارند به ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ بینشی در رابطه با هد٠کلی بازی دست یابند.
Shenmue .4
انتشار Shenmue در زمان خود، یکی از Ù…Ù†ØØµØ±Ø¨Ù‡â€ŒÙردترین Ø§ØªÙØ§Ù‚ات تاریخ صنعت ویدئو گیم بود Ú©Ù‡ می‌توان Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ کاتالیزور ØØ¶ÙˆØ± Ø±ÙˆØ²Ø§ÙØ²ÙˆÙ† سکانس‌های دکمه‌زنی سریع در بازی‌های ویدئویی شد. پایان اصلی تنها راه برای تØÙ‚Ù‚ داستان Shenmue II است، اما اگر به دلایلی مایل به تجربه کردن نسخه دوم نیستید، همیشه می‌توانید با کشته شدن به دست Lan Di  مردی Ú©Ù‡ پدر Ryo شخصیت اصلی را هم در ابتدای بازی کشت، پایان تراژیکی را رقم بزنید.
برای رسیدن به این پایان تلخ، باید تا 15 آوریل 1987 در بازی منتظر بمانید. Lan Di برای زدن ضربه‌ای سنگین‌تر به Ryo وارد عمل می‌شود Ùˆ تقریبا به همان روشی Ú©Ù‡ پدرش را کشته بود، او را از میان برمی‌دارد. Ùقط باید یادآوری کرد Ú©Ù‡ اگر می‌خواهید تجربه‌ای بهینه از Shenmue را داشته باشید، توصیه نمی‌شود این مسیر Ø§ÙØ³Ø±Ø¯Ù‡ را Ø·ÛŒ کنید.
Chrono Trigger .3
اگر بخواهیم تا لیستی از بهترین JRPGهای تمام دوران تهیه کنیم، قطعا نام Chrono Trigger در این لیست به چشم خواهد خورد. ماجراجویی‌های Ø³ÙØ± در زمان Crono Ùˆ خدمه‌اش در ذهن گیمرهای متعهدی Ú©Ù‡ بازی را چندین بار بازی کرده‌اند، به خوبی ØÚ© شده Ùˆ Ø§ØØªÙ…الا بسیاری از دوست‌داران بازی، به تک تک پایان‌هایی Ú©Ù‡ Chrono Trigger در این ÙØ±Ø¢ÛŒÙ†Ø¯ ارائه می‌دهد، دست ÛŒØ§ÙØªÙ‡â€ŒØ§Ù†Ø¯.
یکی از این پایان‌ها، Ú©Ù‡ می‌توان با شکست دادن Lavos در همان ابتدای بازی (زمانی Ú©Ù‡ نمایشگاه برگزار می‌شود) به دست آورد، «پایان توسعه‌دهنده» است Ú©Ù‡ ØµØ±ÙØ§ به عنوان یک تقدیر برای Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† هاردکور سری در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شده. در این پایان، شما به مکانی انتقال داده می‌شوید Ú©Ù‡ توسعه‌دهندگان نام اسپرایت‌های مختل٠بازی را به خود Ú¯Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ§Ù†Ø¯. موضوعی Ú©Ù‡ یکی از عجیب‌ترین پایان‌بندی‌های تاریخ ویدئوگیم را Ø¢ÙØ±ÛŒØ¯Ù‡ است.
Inside .2
یکی از بهترین بازی‌های سال 2016 را بدون Ø´Ú© باید Inside دانست. جانشین جوی Playdead برای Limbo Ú©Ù‡ مورد ØªØØ³ÛŒÙ† جهانی Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† Ùˆ منتقدان قرار Ú¯Ø±ÙØª. در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ پایان این بازی ممکن است Ùقط ترکیب درستی از واژه‌های عجیب Ùˆ غریب Ùˆ ترسناک باشد، یک پایان مخÙÛŒ دیگر وجود دارد Ú©Ù‡ شرایط را ØØªÛŒ پیچیده‌تر می‌کند.
مراØÙ„ دستیابی به این پایان کاملا مبهم است، اما اگر به درستی انجام شود، شاید یکی از بهترین پایان‌بندی‌های تمام دوران را شاهد باشید. تئوری‌های Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† در مورد این پایان بسیار زیاد است Ú©Ù‡ می‌توان تئوری در مورد زامبی بودن پسری Ú©Ù‡ شما آن را کنترل می‌کنید را برجسته‌ترین آن‌ها توصی٠کرد. یک تئوری عجیب Ú©Ù‡ عدم اظهار نظر تیم Playdead در رابطه با آن، عجیب‌ترش نیز کرده است.
Silent Hill 2 .1
یک شاهکار مطلق در سبک ترسناک، یک بازی ژاپنی تمام عیار Ùˆ یکی از بازی‌های کالت تاریخ، بدون Ø´Ú© این القاب شایسته Silent Hill 2 هستند. داستان جیمز ساندرلند تقریبا به خوبی پیش می‌رود Ùˆ با جنبه‌ها Ùˆ عناصر مختل٠بازی هماهنگ می‌شود Ùˆ عنوانی را خلق می‌کند Ú©Ù‡ توانسته جایگاهی Ø§ÙØ³Ø§Ù†Ù‡â€ŒØ§ÛŒ را در جامعه بازی‌های ویدئویی به دست آورد. با این ØØ§Ù„ØŒ یکی از پایان های بازی می‌تواند با یک صØÙ†Ù‡ این توهم را کاملا در هم بشکند.
پس از به دست آوردن سه پایان معمولی در بازی، بازیکن Ù…ÛŒ تواند یک کلید خاص را در خانه سگ موجود در بازی بیابد. این کلید می‌تواند در اتاق مشاهده‌ی هتل Lakeview مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ قرار بگیرد، Ú©Ù‡ منجر به صØÙ†Ù‡â€ŒØ§ÛŒ می‌شود Ú©Ù‡ در آن با سگی روبرو خواهید شد Ú©Ù‡ ظاهرا مسئول وقایع پشت پرده بازی بوده است. به زودی، با پخش آهنگ مسخره‌ای Ú©Ù‡ شامل پارس Ùˆ غرغر سگ می‌شود، تیتراژ شروع به پخش می‌کند Ùˆ عجیب‌ترین Ùˆ اØÙ…قانه‌ترین پایان تاریخ بازی‌های ویدئویی را پیش روی‌تان می‌گذارد.